top of page

RECENT POSTS: 

FOLLOW ME:

  • Facebook Clean Grey

Blog - Groei start bij Bewustzijn

Progress = happiness

1 januari 2014 had ik met mezelf afgesproken dat er iets ‘moest’ veranderen in mijn leven. Ik maalde veel en was het helemaal zat dat ik te vaak het gevoel had dat ik mezelf verwaarloosde wanneer het me niet lukte om mijn doelen na te streven. Ik besloot om van alles bij te gaan houden en op te schrijven en deed zo een eerste stap naar een ‘bewust’ leven.

Na regen komt zonneschijn

In 2015 kreeg ik de diagnose dat er in mijn onderrug op 2 plekken een hernia was ontstaan. Eerder, toen ik nog hoog hockeyde, negeerde ik pijn en bleef ik altijd doorgaan tot ik erbij neerviel. Ik moest en zou altijd goed blijven presteren. Nu brak een periode aan waar ik letterlijk mijn bed niet meer uit kon door de pijn. Ik wist dat ik verkeerd met mezelf en mijn lichaam omging en besloot te onderzoeken hoe ik het ook anders kon doen. Ik begon met het lezen van vele persoonlijke ontwikkelingsboeken en reflecteerde dagelijks op mijn doelen, successen en fouten in boekjes. Ook ben ik yoga en meditatie structureel in mijn week gaan verwerken. Inmiddels leef ik heel erg bewust, vanuit mijn 'zijn' en gaat het beter met me dan ooit!

Wat heeft mijn nieuwe, bewuste, manier van leven nu precies voor een effect op me?

- Het heeft er tot geleid dat ik inmiddels veel meer balans ken, heel rustig en liefdevol in het leven sta;

Ik ‘’ont-wikkel’’ mij iedere dag als persoon. Daarmee bedoel ik dat het steeds beter afgaat om mijn onfunctionele, aangeleerde, denk patronen te ont-wikkelen.

- Ook weet ik hoe belangrijk het is bewust te zijn van mijn innerlijke krachten;

Ik ben mezelf vanuit het diepste in mijn hart lief gaan hebben en vanuit deze liefde voor mezelf kan ik deze ook in haar meest oprechte manier delen.

- Ik ben daarnaast beter gaan luisteren, veel eerlijker naar mijzelf en anderen en weet waar ik wel en geen energie van krijg.

- Bovendien leef ik naar mijn doelen en behaal ik mijn doelen veel makkelijker. Zo geniet ik nog steeds veel van een feestje en een drankje, maar gaat dit niet ten kosten van mijn werk bijvoorbeeld. Ik word niet meer wakker met gaten in mijn geheugen, een dooie rat in mijn keel en een naamloos meisje in mijn bed.

- Tenslotte vind ik het opvallend dat het aan het aan het einde van het jaar niet meer voelt alsof het jaar voorbij is gevlogen. Nee, ik kijk met onwijs veel trots en dankbaarheid terug op alles wat ik heb ervaren in de tijd die mij is gegund. De tijd gaat misschien nog wel met het vliegtuig, alleen vlieg ik nu gezellig mee!

Tips and tricks - Mijn routine, jouw potentiële nieuwe levensstijl?

Ik heb vier tips opgeschreven die mij hebben geholpen om een diepere, waardevolle verbinding met mezelf aan te gaan. Ik hoop dat er iets tussen zit waar jij mee wilt experimenten. Here they come!

  • Plan 2 keer per dag 10 minuten mediatie in. Leg van te voren de focus op waar naar jouw gevoel het meeste energie naar toe mag gaan en hou vervolgens je aandacht bij je ademhaling en lichaam, ook als je gedachten je hiervan afleiden. Het kan hierbij helpen om te starten met een ademhalingsoefening (google bijvoorbeeld even Nuloma Viloma). Voor meditatieve begeleiding kun je de app 'Headspace' of 'Calm' downloaden;

  • Schrijf je levensdoelen / focus op - vanuit je lichaam (wat heb ik nodig), geest (wat kan ik leren), hart (wat wil ik) en ziel (wat hoor ik te doen) - en maak vanuit daar korte- en lange termijndoelen. Dit zal je hopelijk helpen bij het maken van beslissingen die ook echt goed voelen. Ga vervolgens structureel na of je naar je doelen geleefd hebt de afgelopen periode. Dit zorgt ervoor dat je een goede focus houdt op de dingen jij belangrijk vindt het leven;

  • Noem aan het einde van elke dag de 3 mooiste momenten, waar je dankbaar voor bent en wat een succes voor je wat. Hierdoor ontwikkel en gevoel van positiviteit en tevredenheid voor alles wat je hebt;

  • Verder blijft structuur in voeding, sporten en slaap natuurlijk ontzettend belangrijk. Plan hier vaste tijden en momenten voor en spreek ook met jezelf af om je hier aan te houden. Zeven dagen 7 uur slaap is velen malen gezonder dan 4 keer 5 en 3 keer 9.

Ik hoop dat jullie mijn stuk herkenbaar hebben gevonden om te lezen en hopelijk hebben jullie iets aan mijn tips. Neem vooral contact met mij op als je dat leuk Liefs en een knuffel,

Maarten

bottom of page