top of page

RECENT POSTS: 

FOLLOW ME:

  • Facebook Clean Grey

Blog - De veelzijdigheid aan keuzes


Gelukkig zijn leidt tot succes, en niet andersom!

Nog heel even en ik ben in het bezit van mijn bachelor psychologie. Het einde van een studie periode is in zicht en nu is het de bedoeling dat ik binnenkort beslis hoe ik aan de nieuwe periode kleur ga geven.

Als 12 jarig jongetje liet ik de basisschool achter me en besloot naar het Stedelijk Gymnasium te gaan. Ik wilde overal de beste in zijn- in ieder geval succesvol worden- en dus wilde ik zo hoog mogelijk opgeleid zijn. Aan het eind van elk jaar twijfelde ik of ik niet beter naar een andere school kon gaan om atheneum of havo te doen omdat ik er niet zeker van was of het worden van de slimste wel de juiste ambitie voor mij was.

Elk begin van het schooljaar meldde ik me dan toch gewoon bij het SGA, steeds iets wijzer, maar nooit helemaal tevreden, en in 2010 behaalde ik uiteindelijk mijn diploma zonder daar echt heel trots op te zijn. Ik was na het behalen van mijn diploma niet bereid om te beslissen welke studierichting ik op wilde gaan en dus besloot ik naar Spanje te gaan om Spaans te leren en jawel, ‘meer over mezelf te leren’.

Een mooi jaar en veel zelfkennis later besloot ik niet fysiotherapie, rechten, journalistiek of media en communicatie te gaan studeren, maar psychologie. Een universitaire studie, want ja, ik had niet voor niets gymnasium gedaan, toch? Naarmate ik verder kwam met mijn studie merkte ik dat de positieve psychologie en het coachen van mensen of groepen mij met name een hoop energie gaven. Tegelijkertijd ben ik altijd erg sportief geweest met onder anderen hockey en gaf het mij een kick om de maximale potentie van mezelf en mijn omgeving te vragen.

Toen ik achter het bestaan van de Master sport en prestatie psychologie aan de UvA kwam verwachtte iedereen dan ook dat dit mijn volgende stap zou worden. Nu, aan het einde van een toch weer enerverende periode, wacht mij de moeilijke beslissing of ik uberhaubt nog een Master wil gaan doen en welke dit zou zijn, of dat ik ervoor kies om ‘’de mooiste tijd van mijn leven’’ achter me te laten en me over te geven aan het serieuze werkleven. Last, but zeker not least, kan ik er natuurlijk ook voor kiezen om te gaan reizen, om wat van de wereld te zien en het maken van die moeilijke keuzes een jaar uit te stellen. Heel verleidelijk…

Bah, Keuzestress!

Ik ben niet de enige die daar last van heeft, die ‘’keuzestress’’. Nee, Jan en Alleman beslist tegenwoordig om zich van het drukke Nederlandse leven te doen en een leven zonder stress op te zoeken in Azië. Zowel Jan, als Alleman keert terug van die reis met lovende woorden waarbij vol overtuiging wordt gezegd dat dit ‘de vetste ervaring was die ze ooit hebben meegemaakt’’. Waarom biedt een Thailand of Cambodja etc ons blijkbaar die ervaring die we onszelf hier in Nederland niet kunnen bieden? Ja tuurlijk, de bomen, bloemen en geuren zijn bij ons echt niet zo mooi als daar en olifanten zijn ook gewoon geweldige dieren die het winnen van koeien. Maar daar ligt de kern niet.

Waarom is zo'n buitenlandavontuur dan wel zo hip?

Tijdens zo’n avontuur wordt onze behoefte naar autonomie, ‘het gevoel hebben dingen zelf te kunnen doen en zelf beslissingen te kunnen maken zonder gecontroleerd te worden’ vervuld, en dit geeft zo’n lekker gevoel. Het gemis naar het nastreven van onze competenties zorgt er gelukkig vaak voor dat we bij de terugkomst Nederland omarmen en ook zin hebben om weer verder te gaan met waar we geëindigd waren. Het leukste is dat we vaak ook de keuze hebben weten te maken hoe we die gewenste kleur willen geven aan de volgende stap in ons leven, de nieuwe periode. Awesome dus-zo’n jaar reizen. Zou je zeggen…

The Happiness Advantage

De verleiding om bij de terugkomst na zo'n buitenlandervaring in het 'oude' denken te vervallen is groot en dat is ook niet vreemd, omdat in onze prestatie cultuur door velen wordt gedacht dat hard werken leidt tot succes en succes leidt tot geluk. ‘The Happiness Advantage’ van Shawn Achor beschrijft op wetenschappelijke basis de voordelen van gelukkig zijn, geeft tips hoe we ons kunnen trainen om ons goed te voelen en legt uit waarom juist gelukkig zijn leidt tot succes, en niet andersom. Je hoort vaak dat succes bij succesvolle mensen bij toeval aan kwam waaien, maar helemaal toevallig is dit dus niet. Ik heb om die reden nu maar besloten om te doen waar ik me het beste bij voel, de wereld door een mijn positiefste bril te gaan bekijken en vooral te genieten van het leven waar mogelijk. Azië? Waarom niet? Lekker toch? -Welke bril zet jij op?

bottom of page