top of page

RECENT POSTS: 

FOLLOW ME:

  • Facebook Clean Grey

Blog - Thuis komen in jezelf

''Home isn't a place, it's you''

Ik ben inmiddels 24 jaar, net klaar met mijn Bachelor Psychologie, en volop bezig met het exploreren waar ik energie van krijg, wat me juist energie kost en waar ik me het meeste thuis voel. In de veronderstelling dat een thuis altijd een plek,- een woning,- een huis was heb ik vanaf het moment dat ik het ouderlijk thuisfront verliet in 7 verschillende (-hele verschillende) huizen gewoond, - zoekende naar mijn gewenste thuis om er uiteindelijk achter te komen dat ik dit gewenste thuis niet perse in een huis hoefde te vinden. Maar waar dan wel?

Ik kom net terug uit Zuid-Oost Azië waar ik 3 maanden gereisd heb door Bali, Maleisië en Thailand. Net als toen ik na mijn middelbare school voor een tijdje naar Spanje vertrok om Spaans te leren wilde ik me graag van mijn ‘drukke’ leven in Nederland ontdoen om me te verrijken met buitenlandse ervaringen - en met name om de relatie met mijzelf te verbeteren. - Mijn lat lag te hoog, ik was zelden tevreden en lag soms nachten te malen. Tijd voor verandering!

Ik heb een onwijs mooie tijd gekend op reis en ben er achtergekomen dat de thuis waar ik lange tijd op zoek naar ben geweest niet de plek,- woning- of huis is zoals ik die eerder voor ogen had. Nee, ik ben tijdens mijn reis op Bali thuis gekomen in mijzelf en sindsdien lukt het me eigenlijk om me overal thuis te voelen.

‘’Wat bedoel ik precies met thuiskomen in mijzelf?’’

Voor mij betekent ‘thuis zijn’ dat ik ergens mezelf kan zijn en me geliefd, comfortabel en veilig voel. Dit heb ik lange tijd ervaren toen ik bij mijn ouders woonde samen met mijn 2 zusjes van wie ik allen altijd onwijs veel heb gehouden. Door op zoek te gaan naar een nieuw huis waar ik hetzelfde zou ervaren als ik bij het ouderlijk thuis heb gedaan maakte ik mezelf afhankelijk van de mensen met wie ik in huis zou komen. Ik verwachtte van hun dit geliefde, comfortabele en veilige gevoel te ontvangen en ze moesten zich ook nog eens zo opstellen dat ik mezelf kon zijn.

Inmiddels ben ik er achtergekomen dat ik juist de aangewezen persoon ben die vanuit alle eerlijkheid naar mijzelf en anderen een fijn ‘’thuis zijn’’ kan creëren. Ik kan op elk moment beslissen om mezelf te zijn als ik goed naar mezelf luister en ik hoef me niet afgewezen te voelen als iemand de persoon die ik ben niet waardeert. Vanuit trots, zelfwaardering en liefde voor mezelf voel ik de kracht om naar mijn hart te leven en vanuit daar kan ik de comfortabele en veilige omgeving voor mezelf creëren die me zo goed doet. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk..

‘’Wat betekende mijn Bali avontuur hier in?’’.

Ik had besloten om mijn eerste weken van de reis in Ubud, het spirituele centrum van Bali, te vertoeven waar ik een week avontuurlijke dingen, een week yoga en 2 weken vrijwilligerswerk heb gedaan en een week naar een ‘’Inner Beauty Retreat’’ ben geweest. De weekenden reisde ik met brommer of taxi en een aantal net gemaakte vrienden naar verschillende plekken waarbij feesten centraal stond, want ja, ik vind feesten nu eenmaal ook hartstikke leuk.

Doordat ik al een tijdje met een onderrug zit ben ik de afgelopen periode steeds beter gaan leren om naar mijn lichaam te luisteren waarbij yoga en meditatie mij een hoop helpen en ervoor zorgen dat ik meer vanuit mijn ‘zijn’ en minder vanuit mijn ego / hoofd aan het leven ben. Vanuit mijn interesse in Spiritualiteit, wat voor mij in verbinding komen met mijn diepere zelf betekent, heb ik me aangemeld voor de ‘’Inner Beauty Retreat’’ in Ubud. Deze retraite duurde een week en zou er toe leiden dat ik mijn ‘’Innerlijke Schoonheid’’ zou terug vinden. Van te voren dacht ik deze innerlijke schoonheid al te voelen, ik was immers dankbaar en blij met de persoon die ik was. Ik heb middels vele mediatie, yoga en coach sessies een dusdanig diepgaande verbinding gevoeld met zowel mijzelf als anderen en zelfs de natuur dat ik erg blij ben dat ik in deze week en vooral mezelf geïnvesteerd heb.

Vanuit de liefde die tijdens deze week vrijgekomen is, ben ik gaan voelen wat mijn essentie is en waar ik wel en niet energie van krijg. Ik ben me thuis gaan voelen in mijzelf, iets wat ik als mijn dierbaarste geschenk ervaar, en ben me vanuit hier ook thuis gaan voelen in de rest van Bali, in Maleisië, Thailand, en nu ook in mijn inmiddels 8e huis, in Amsterdam.

''Dus, verhuizen naar Bali?''

Nee, ik heb mijn Bali avontuur, en overigens ook in Maleisië en Thailand als heel erg speciaal ervaren en ben ontzettend dankbaar voor deze mooie tijd, maar ik ben helemaal happy in Amsterdam. Ik ben heel erg blij dat ik niet naar een land hoef te verhuizen waar de mensen liefdevoller of ontspanner zijn om mijn gewenste thuis te vinden, want ik heb de thuis nu in mijzelf gevonden. Natuurlijk ben ik altijd in een bepaalde mate afhankelijk van een omgeving en zal het niet overal even makkelijk zijn om me thuis te voelen (zoals zeker bijvoorbeeld in een oorlogsgebied het geval is), maar gelukkig heb ik over een hele hoop dingen wel de controle en dat is heerlijk - Dit gun ik iedereen!

Mocht je nog vragen of interesse hebben na het lezen van dit stuk - Je mag me altijd een berichtje sturen! Bedankt voor het lezen en ik wens jullie heel veel moois toe, opdat jullie hetzelfde ‘thuis zijn’ gevoel mogen ervaren als ik doe :)

“I was looking for someone to inspire me, motivate me, support me, keep me focussed… Someone who would love me, cherish me, make me happy and I realized that all along I was looking for myself’ - Alex

bottom of page