top of page

RECENT POSTS: 

FOLLOW ME:

  • Facebook Clean Grey

Blog - Durf het allerbeste uit jezelf te falen

Eerder heb ik me nooit echt lekker gevoeld bij het maken van fouten. Wanneer ik een fout maakte voelde het alsof ik gefaald had. Gefaald als persoon. En dit liet me heel onzeker en klein voelen. Het zorgde ervoor dat ik een perfectionistische mindset ontwikkelde waarin ik alles zo goed mogelijk wilde doen en fouten maken het liefste vermeed. Maar ‘helaas’, bestaat er niet zoiets als een foutloos leven. Zo bleef ik fouten maken en ben ik uiteindelijk gaan onderzoeken waarom ik zo negatief naar het maken van fouten keek. En wat het maken van deze fouten me eigenlijk opleverde. Na heel veel zelf-onderzoek kijk ik inmiddels heel anders naar het maken van fouten. Ik kan alsmaar meer het positieve achter een fout zien. En daar heeft het boek van Remko van der Drift, een 'faaldeskundige' mij bij weten te inspireren. In dit blog lees je een aantal van deze inspiraties.

Mijn meest memorabele faal

Ik heb me een partijtje gefaald in mijn leven - Zo kreeg ik het op mijn 10e nog voor elkaar om wekelijks op mijn snuit te gaan wegens moeite met fietsen. Later herhaalde dit zich, toen met alcohol in het spel. Daarnaast heb ik 6 afrij pogingen nodig gehad om mijn rijbewijs te halen, niet omdat ik niet kon rijden, maar omdat ik bang wel te falen. En ben ik volledig dichtgeklapt tijdens mijn Bachelor these presentatie. Om maar een paar van mijn duizenden fouten te noemen... Gelukkig heb ik ook heel veel van deze fouten geleerd en ben ik er zeker niet op achteruit gegaan. Mijn meest memorabele fout heb ik denk ik gemaakt toen ik op mijn 16e samen met een boom in een ski ongeluk terecht kwam. Op ongelukkige wijze, en met grote vaart, besloot de linkerkant van mijn lichaam links van de boom te gaan terwijl de rest van mijn lichaam juist de keuze had gemaakt om de boom via de andere kant te passeren. Het leverde een flinke klap op met flinke rug en lies klachten als gevolg. Ik ben voornamelijk de fout ingegaan door deze klachten nooit echt serieus te nemen. Ik ben altijd doorgegaan met hockeyen en wist mijn lichaam altijd tot het uiterste te belasten. Op een gegeven moment begonnen mijn rug en linkerbeen zoveel pijn te doen dat ik gedwongen in bed ben beland. Na een MRI scan bleek er een hardnekkige hernia te zitten in mijn onderrug die niet meer vanzelf zou wegtrekken. Not so nice.

Hoe vervelend het ook is dat ik zoveel pijn heb gekend door mijn hernia - ik heb er wel ontzettend veel van geleerd!! Zo ben ik veel beter naar mijn lichaam gaan luisteren, weet ik hoe belangrijk het is om soms rust te houden en ga ik veel liefdevoller en zorgzamer met mezelf en anderen om. Door positief met deze domme blunder om te gaan ben ik een veel rijker mens geworden en kijk ik nu zelfs dankbaar terug op wat deze fout me gebracht heeft :)

Fouten maken moeD

Een fout is eigenlijk niets minder dan een feitelijke gebeurtenis die anders (in onze ogen: slechter) uitpakt dan we van te voren hadden verwacht. We weten stom genoeg dat het goed is om fouten te maken en daarvan te leren, maar we doen er vervolgens alles aan om te voorkomen dat we ook daadwerkelijk fouten maken. De huidige Nederlandse mentaliteit is gericht op het hebben van succes en daarbij wordt er heel veel prestatiedruk opgelegd. Helaas wordt er daarnaast maar weinig ruimte vrij gemaakt om ook te falen. Zonde, want dit falen is nodig om te leren en ons verder te ontwikkelen als persoon. Ik oefen inmiddels om bewust en positief om te gaan met de fouten die ik maak zodat het falen mij niet meer klein houdt maar mij daarentegen helpt om verder te groeien. Remko eindigt elk hoofdstuk met een aantal concrete tips hoe jij anders met fouten, en je perspectief op fouten kunt omgaan. Ik heb er een aantal tips uitgehaald die ik graag met jou deel zodat ook jij het allerbeste uit jezelf gaat falen.

10 Tips om het beste uit jezelf te falen:

1) Laat het ‘goed moeten’ los Verander je lijfspreuk ‘het moet goed gaan’ in: ‘Het mag goed gaan’. Het is natuurlijk hartstikke leuk wanneer je iets goed doet, maar het is onmogelijk om fouten te ontlopen. Wanneer je dat realiseert ben je al een heel eind en hierdoor loop je een hoop stress mis. Daarnaast is de kans op succes groter als je wat minder verkrampt de behoefte hebt om het altijd goed te doen.

2) Zie een geïdentificeerde fout als succes

Wanneer je een fout ontdekt bij jezelf of een ander, spring dan een klein gat in de lucht en ervaar het proces van een fout ontdekken als een mooi succes op zich. Wees transparant over de fout die je maakt, over wat de fout je heeft gebracht en wat je vervolg actie wordt. Je verlegt daarmee de focus van moeten presteren naar mogen ontwikkelen en dit helpt jou en je omgeving op het pad van vernieuwen en ontwikkelen.

3) Ga voor een groeimindset

Mensen met een vaste mindset geloven dat hun intelligentie vaststaat en meten hun succes aan de hand van het wel of niet hebben van talent en intelligentie voor iets. Mensen met een groei mindset echter, zijn ervan overtuigd dat je door middel van inspanning, toewijding en doorzettingsvermogen intelligenter kunnen worden. Fouten zijn dan ook een verrijking voor je ontwikkeling. Focus je daarom liever op ‘leren van’ in plaats van ‘presteren om’. Richt je op het proces in plaats van een perfect eind-resultaat. Je zal hierdoor meer ontspanning ervaren, waardoor je effectiever gaat handelen.

4) Koppel het maken van fouten los van je zelfbeeld

Met een vaste mindset wordt het maken van een fout direct gekoppeld aan het ego (je zelfbeeld): ‘Ik faal, dus ik ben een mislukking. ‘of: ‘Jij faalt, wat ben je een loser’. Om een groeimindset te krijgen helpt deze overtuiging: ‘Wanneer ik fouten maak, dan hoef ik mij niet voor mezelf te schamen. Het falen zegt niets over wie ik ben’.

5) Geef je innerlijke criticus een bijnaam

We kennen allemaal dat stemmetje in ons hoofd dat je kritisch en gemeen naar jezelf laat kijken. Praat over je innerlijke criticus in de 3e persoon alsof het stripfiguur is: ‘Als ik enorm baal van mijn falen, dan komt Kritische Fransie langs. Hij maakt me kritisch en gemeen naar mezelf’. Door deze criticus een naam te geven kun je met meer afstand naar dit gedachteproces te kijken, om hem lachen en jezelf ook weer wat sneller van deze kritische blik losmaken.

6) Laat de verwachtingen die anderen van je hebben los

Hoe lekker is het om gewoon te doen waar je zelf helemaal zin in hebt, zonder je druk te maken voor wat anderen ervan vinden?! Het is niet jouw verantwoordelijkheid om te doen wat anderen vinden wat je moet doen. Het is jouw leven, en daar heb je maar 1 van. Kies er daarom vooral voor om te doen waar jij voor wilt falen.

7) Feel the fear and do it anyway - Met volle angst vooruit!

Als je angst voelt om nieuwe uitdagingen aan te gaan, laat deze angst er dan even zijn en doe het vervolgens toch. Geef je angstige gevoelens een plek, zonder ze jou de baas te laten zijn. Jij bent de baas over je eigen gevoelens, ze hebben dan ook naar jou te luisteren.

8) Blijf proberen en klaag minder

Wanneer je je zorgen maakt en ergens over klaagt verandert er niets. ‘Zij die het meeste klagen, bereiken het minst’. Een keer verliezen betekent niet gelijk dat het spel over is. Het spel is pas over als je opgeeft en besluit niets meer te ondernemen of er over begint te klagen. Als je in iets gelooft, blijf dan vooral proberen. Laat datgene waar je van geleerd hebt tijdens het falen je helpen om je leven te verbeteren. Onthou daarnaast dat echt geluk pas begint wanneer je stopt met klagen over wat er mis is gegaan en je dankbaar kunt zijn voor wat je allemaal wel hebt. Veel leuker toch?

9) Daag je talentgedachten uit

Ga de komende tijd iets doen waarvan je altijd hebt gedacht dat je er geen talent voor hebt. Iets waarvan je dacht dat het gewoon niet voor jou weggelegd was. Zet door als het niet lijkt te lukken of als het misgaat. Ik heb altijd gezegd dat ik a-technisch was en liet het liefste een ander de technische klusjes doen. Nu probeer ik elke week een klein technisch project op te starten om eindelijk eens mijn talentgedachten uit te dagen. Doe je met mij mee door jezelf ook uit te dagen iets te ondernemen waar je eerder een loser in dacht te zijn?

10) Heb het lef om je blunder op te biechten

Het is moeilijk om je blunders op te biechten omdat we fouten vaak met schaamte, afwijzing en domheid associeren. Andermans falen is makkelijk te beoordelen, maar ‘ik heb gefaald’ is daarentegen moeilijk om te zeggen. Om fouten toe te geven heb je een zekere vorm van moed en kwetsbaarheid nodig. Als ik 1 ding zeker weet over het leven, is dat het nooit zo loopt als ik van te voren had voorgesteld. Het bespreekbaar maken van mislukkingen en teleurstellingen met collega’s, familie en vrienden zorgt ervoor dat je makkelijker kan dealen met het gefaal. Deel nou bijvoorbeeld eens je grootste blunder op social media en vertel wat deze je heeft gebracht. Doorbreek zo de norm dat er alleen maar successen in de social media gedeeld worden - dit geblunder maakt net zoveel deel uit van het leven als dat je successen dat doen.

Nu we richting de jaarwisseling komen lijkt het me een mooi moment om jouw grootste fout van het jaar op te biechten. Kom maar op! :)

Zo dat waren ze dan - Ik hoop dat ik door middel van deze tips jou geïnspireerd heb om het allerbeste uit jezelf te falen. Mocht dit het geval zijn, schaf dan vooral het boek ‘Fouten maken Moed’ aan. Remko van der Drift weet op een hele logische en duidelijke manier te beschrijven hoe je van falen iets leuks en leerzaams weet te maken. Wat voor fouten durf jij te maken in het leven? Waar ben jij bereid voor om op je bek te gaan? Heel veel plezier en succes hierbij toe gewenst!

bottom of page